شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳
دکتر بخشایش:

لزوم اصلاح قانون انتخابات برای جلوگیری از تخلفات/مردم متاثر از تبلیغات و محتوای تبلیغات هستند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بر ضرورت اصلاح قانون انتخابات تاکید کرد و افزود: مجلس حاضر محق به اصلاح قانون انتخابات است.

به گزارش پایگاه خبری شهرستان اردستان نگین کویر، به نقل از  خبرگزاری خانه ملت، احمد بخشایش در نشست علنی امروز ( دوشنبه،  ۲۴ اسفند ) در نطق میان دستور خود، با اشاره به انتخابات اخیر گفت:انتخابات تهران از منظر سطح تحلیل کلان سلبی و متاثر از نفوذ رسانه های بیگانه مانند BBC، VOA و MANOTO  بوده است.

نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عنصر شناخت در تبلیغات کلانشهر تهران بسیار ضعیف بوده، ادامه داد: باید فکر کرد که چرا رسانه های معاند با نظام، جای رسانه های ملی کشور را می گیرد در حالی که مردم متاثر از تبلیغات و محتوای تبلیغات هستند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با یادآوری وضعیت انتخابات شهرستان ها خصوصا شهرستان های کوچک، گفت: انتخابات واقعا مهندسی شده بود؛ البته اینجانب همواره قرین عنایات و حمایت های خوب مردم اردستان بوده و همیشه از آنها سپاسگزارم.

بخشایش بر ضرورت اصلاح قانون انتخابات تاکید کرد و افزود: متاسفانه مدیران استانی دولت سنت بدی را پایه گذاری کردند امیدواریم مدیران دولت های بعد از این سنت های بد پیروی نکنند؛ عناصری مانند خرید و فروش رای، تدلیس، جو وحشت و رعب، دخالت رئیس و اعضای اجرایی انتخابات در انتخابات کاملا مشهوده بود که گزارش آن به شورای نگهبان ارائه شد ولی مجلس حاضر محق به اصلاح قانون انتخابات است.

نماینده مردم اردستان در مجلس نهم با بیان اینکه کشورهای اسلامی از جمله ایران واردکننده مدرنیته مادی هستند، یادآور شد: مدرنیته و مدرن بودن به دو نوع تقسیم می شود که یکی مدرنیته مادی و دیگری مدرنیته عقلی است که بسیاری از کشورهای مسلمان از جمله ایران واردکننده مدرنیته مادی هستند.

بخشایش، ادامه داد: این کشورها انواع تکنولوژی، کامپیوتر، سیستم های اطلاعاتی و شبکه های مجازی را وارد می کنند در حالی که در واردسازی مدرنیته عقلی ما دچار چالش هستیم؛ البته منظور از مدرنیته عقلی یعنی دانش، فلسفه جدید، خرد انتقالی و مدرنیته عقلی پاسخی است به مشکل ذات غرب که دچار بن بست فکری شده بود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، افزود: در ابتدا و در بدو امر مدرنیته عقلی فلسفه و علم را در غرب متحول نمود سپس وارد حوزه تکنولوژی شد بعد از آن وارد حوزه سیاست شد در حالی که درکشورهای مسلمان مانند ایران به صورت عکس عمل کرده است.

وی با بیان اینکه امروز هیچ حوزه ای وجود ندارد که از دستبرد مدرنیته در امان مانده باشد، گفت: لاجرم این پدیده غول آسا دیگران را نیز در برخواهد گرفت؛ البته آنچه مهم است نحوه مواجهه ما با مساله مدرن است که آیا ما به دنبال مدرنیته مادی هستیم یا مدرنیته عقلی؟

این نماینده مردم در مجلس نهم، ادامه داد: نمایندگان محترم این روزها عده ای در دانشگاه ها و در بعد مباحث فرهنگی برآنند که دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران را در زمینه قانون اساسی، نظام تفکیک قوا، ریاست جمهوری و حتی پارلمان را به مدرنیته مادی نسبت دهند و آن را مورد تحسین قرار دهند که بله، جامعه دینی کارایی ندارد چون اکثر اصول خودش را از غرب و از مدرنیته غربی به دست آورده در حالی که چنین نیست و آنچه که در تبیین نظام های سیاسی مهم است شکل و فرم محتوا است و شکل و فرم از اهمیت کمتری برخوردار است.

بخشایشافزود: مثلا فرم و شکل نماز برای دو نفر یک جور است لکن  محتوای این دو نماز یعنی شاخص خضوع، این دو نماز را از هم متمایز می سازد. در ادبیات سیاسی نیز چنین است؛  دموکراسی ظرف است و در پاسخ چه کسی تصمیم گیری می نماید، می آید ولی اسلام مظروف است حال می توان آن را در ظرف دموکراسی لیبرالیسم ریخت و آن را لیبرال دموکراسی نامید یا در سوسیالیسم ریخت و آن را سوسیال دموکراسی نامید یا در اسلام ریخت و آن را مردم سالاری دینی نامید.

نماینده مردم اردستان در مجلس نهم، ادامه داد:  نکته حائز اهمیت این است که طی ۲۰۰ سال گذشته برای اینکه دموکراسی و لیبرالیسم در ارتباط با هم بودند با هم خواهر و برادر شدند در حالی که این دو موضوع کاملا با هم متفاوت یعنی دموکراسی ظرف و لیبرالیسم مظروف است.

وی افزود: نکته بعد این است که اسلام به عنوان مظروف در ظرف دموکراسی قرائت های مختلفی دارد ما اسلام تکفیری داریم چون وهابی و داعش که با تسلط و رژیم صهیونیستی بر بازار مصرفی کاری ندارد و فقط به ظاهر امور کار دارند، یکی دیگر  اسلام لیبریالی چون ترکیه داریم که اصل را بر لیبریالیسم می گذارد و اسلام را در حاشیه می خواهد و بالاخره اسلام ناب شیعی که توانسته الگوی مناسبی برای خاورمیانه به ارث بگذارد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه مردم سالاری دینی توانسته دست به تمدن سازی بزند، افزود: مردم سالاری دینی توانسته چالش های بین عقل و دین، دموکراسی و شریعت را در طی ۳۵ سال گذشته پشت سر بگذارد و از فرم و شکل دموکراسی به عنوان ظرف سود برده و محتوا ومظروف را اصلاحی نماید.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، ادامه داد: این تفکر توانسته سیاست را دینی کند نه آنکه دین را سیاسی نماید؛  این تفکر توانسته به آنهایی که گمان می کنند مذهب نباید وارد حوزه های اجتماعی شود نشان داد که می توان طور دیگر هم نگریست.

وی افزود: برخی فکر می کنند هر گاه دو تفکر سیال و اصولی در کنار هم قرار بگیرند مانند علم و دین، انقلاب و اسلام، برنده تفکر سیال است در حالی که چنین نیست بلکه می توان شریعت را با استفاده از ظرفیت مردم اجرا نمود و چالش های چون چگونگی تبیین حقوق اقلیت ها در نظام دینی معنای قومیت، نژاد و نقش زن را از طریق  عقلایی حل کرد.

نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی، افزود: اگر در جمهوری اسلامی از شکل و ظرف دموکراسی استفاده کنیم حداقل آن را با نگاه کمال جویی خود در جهت رشد و فضائل اخلاقی، رشد آموزش و پرورش، بسط آزادی‌های اساسی و ایجاد نظام اداری و بوروکراسی صحیح که در آن رشوه دهی و رشوه‌گیری به حداقل برسد جاری و ساری بسازیم؛ درچنین نظامی باید حقوق و مسئولیت ها را با هم تعریف کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، ادامه داد: نمی‌توان برای دستگاهی مانند قوه قضائیه حقوقی در نظر گرفت لکن مسئولیت هایش مشخص نباشد یا گفتار درمانی باشد و از نقد خود را با زبان تهدید دور سازد به قول یکی از دانشمندان علم سیاست  گرگ وجود انسان می تواند گرگ وجود جامعه باشد و شبکه حقوق متقابل را تزکیه نموده، جامعه را از عدالت دور سازد و به استبداد نزدیک نماید.

 

انتهای پیام / کد خبر14380

مطالب مرتبط

جستجو

نظرسنجی

در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

آخرین اخبار