سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
کارشناس پیشگیری اداره بهزیستی اردستان:

اعتیادهای مدرن و نوپدید با نام «N.P.S»/ تشخیص این مواد از سوی والدین صفر است

کارشناس پیشگیری اداره بهزیستی اردستان گفت: موادهای N.P.S با ۱۲۰ نوع و به شکل های مختلف در ایران وجود دارد که تشخیص آن از سوی والدین صفر است.

محمد علی ناجی نیا در گفت و گو با صبح اردستان؛ اظهار کرد: اعتیاد های مدرن یا نو پدیدی وجود دارد که از آن در مقابل اعتیاد های سنتی یاد می کنند.

وی افزود: مواد سنتی را کامل می شناسیم و علائم آن هم شناخته شده هستند، اما اعتیادهای مدرن ناشناخته بوده و در نوع ماده و اثر گذاری و نشانه های وابسته و ترک آن اطلاعاتی در دسترس نیست.

کارشناس پیشگیری اداره بهزیستی اردستان گفت: اعتیاد جدید به موادN.P.S است که این مواد بصورت کامل در آزمایشگاه ساخته می شود و شخص طراح تصمیم می گیرد که این مواد چه میزان اثرگذاری داشته باشد.

ناجی نیا با بیان اینکه N.P.S  در بازار بصورت کیک در دسترس قرار می گیرد، تصریح کرد: وقتی این نوع مواد مصرف می شود علائم زیادی را از خود بروز می دهد.

وی تاکید کرد: بعضی از موادها بصورت دستمال آغشته به مواد و بصورت مرطوب در دسترس است که در صورت استفاده اثر خود را بر روی فرد گذاشته و حتی بعضی از موادها بصورت شربت و اسانس های خوراکی در دسترس قرار می گیرد.

کارشناس پیشگیری اداره بهزیستی اردستان خاطرنشان کرد: موادهای N.P.S   با ۱۲۰ نوع و به شکل های مختلف در ایران وجود دارد که تشخیص آن از سوی  والدین صفر است.

ناجی نیا یادآوری کرد: دومین دسته اعتیادها دیجیتالی هستند که می توان گوشی های هوشمند، دستبندهای هوشمند، انگشتر، ساعت و عینک هوشمند را نام برد که موجب می شود تا امکان ایجاد اعتیاد را برای ما فراهم کند.

وی با اشاره به بازی های اعتیاد آور افزود: بازی های خارجی که در فضای مجازی زیاد بوده و جوانان به آن اعتیاد پیدا می کنند می توان نهنگ آبی را نام برد که در بین جوانان زیاد شده بود و قربانی هم گرفت.

کارشناس پیشگیری اداره بهزیستی اردستان تاکید کرد: اعتیادهای سنتی تا شش سال می تواند در فرد مخفی بماند، اما اعتیادهای نوپدید تا ۱۲ سال در فرد مخفی خواهد ماند.

ناجی نیا همچنین آخرین سبک در اعتیادهای مدرن را اعتیاد حسی نام برد که فرد از مجموعه های موسیقی که توهم زا بوده استفاده کرده و با گوش دادن آن از طریق گوشی حس اعتیاد برایش فراهم می شود.

وی اعتیاد را یک بیماری مزمن پیچیده پزشکی نام برد که که بیماری مزمن ذاتا مخفی بوده و انسان ها متوجه نمی شوند.

انتهای پیام / کد خبر30907

مطالب مرتبط

جستجو

نظرسنجی

در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

آخرین اخبار