چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

استفاده از ادوات موسیقی در عزاداری‌ها جایز نیست

نماینده ولی فقیه و امام جمعه اصفهان گفت : استفاده از ادوات موسیقی در عزاداری‌های ایام محرم و صفر جایز نیست.

27288_729

به گزارش نگین کویر به نقل از فارس ، آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد امشب در جمع خبرنگاران اظهار داشت : متأسفانه به تازگی رایج شده که برخی هیئت‌های عزاداری از ادوات موسیقی در عزاداری‌هایشان استفاده می‌کنند که این موضوع جایز نیست، امیدواریم هرچه سریع‌تر نحوه عزاداری‌های اباعبدالله الحسین (ع) به شیوه قبل بازگردد.

 

وی افزود : همانطور که هر موضوعی به متخصص خود نیاز دارد، مسائل شرعی نیز به متخصص خود نیازمند است و متخصصان این امر نیز روحانیون و عالمان دین هستند، بنابراین بهتر است مسئولان هیئت‌های مذهبی در این زمینه از روحانیون مشورت بگیرند.

 

امام جمعه اصفهان خاطرنشان کرد: مداحان و واعظان نیز باید در مراسم دینی به ویژه مراسم محرم و صفر از احادیث و روایات صحیح و مستند استفاده کنند تا گفتار و کردارشان موجب وهن دین و بزرگان دینی نگردد.

 

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد، مردم اصفهان را مردمی ولایی و محب اهل‌بیت (ع) خواند و عنوان کرد: اصفهان یکی از شهرهای مذهبی کشور و مردم آن مردمی معتقد و متدین هستند و پیش‌بینی می‌شود در محرم و صفر امسال نیز مانند همه سال‌های گذشته نوای حسینی در کوچه و خیابان‌های شهر طنین‌انداز گردد که باید از این فرصت نهایت استفاده را برد و شیرینی و زیبایی روایات را برای نسل‌های جوانی که مشتاقانه دنبال شنیدن حقیقت دین هستند، بازگو کرد.

 

وی اضافه کرد: مداحان اهل‌بیت (ع) نیز باید دقت کنند که کمتر روضه بخوانند و بیشتر معارف دین را ترویج کنند، چراکه همانقدر که برپا کردن مراسم عزاداری اباعبدالله (ع) توصیه‌شده، دقت و مراقبه در حفظ شئون این بزرگواران هم توصیه‌ شده که یکی از راه‌های آن شناخت بیشتر بزرگان دین مبین اسلام و مذهب تشیع است.

 

امام جمعه اصفهان متذکر شد: اکنون اخباری مبنی بر به‌کارگیری یک سری ابزار و وسایل نامتعارف در هیئت‌های عزاداری به گوش می‌رسد که این موضوع صحیح نیست و امیدواریم هرچه سریع‌تر به شکل سنتی عزاداری‌ها بازگردیم.

 

مراسم عزاداری سنتی در نقاط معدودی از شهر اصفهان و شهرستان‌های اردستان، کاشان، نائین ، خور و بیابانک، شهرضا و تعدادی از شهرهای اطراف استان اصفهان برگزار می‌شود و بیشتر عزاداری‌ها به مرور زمان دچار تحول شده است.

انتهای پیام / کد خبر1275

مطالب مرتبط

جستجو

نظرسنجی

در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

آخرین اخبار