جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
امام جمعه اصفهان:

جنگیدن با دشمن بر اساس مقتضیات زمان درس بزرگ امام صادق(ع) به شیعیان است/ روحانیون ثابت کرده اند مرد میدان عمل هستند

آیت الله طباطبایی نژاد گفت: در منش و روش ائمه اطهار گرچه یک نوع تفاوت و تضاد در ظاهر وجود دارد ولی در باطن و حقیقت، همه فعالیت ها و اقدامات آنها با هدف تثبیت اسلام و نشر معارف الهی بوده است که براساس مقتضیات زمانه شیوه اجرای آن متفاوت بوده است.

به گزارش پایگاه خبری شهرستان اردستان نگین کویر، به نقل از صاحب نیوزآیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد پیش از ظهر امروز در هشتمین اجلاسیه ۵۹۰ شهید روحانی و طلبه استان اصفهان در مدرسه علمیه امام صادق(ع) چهارباغ، ضمن عرض تسلیت ایام شهادت امام جعفر صادق(ع) محضر حضرت ولی عصر(عج) اظهار کرد: ما افتخار می کنیم که روحانیت شیعه برخلاف دیگر روحانیون مذاهب و ادیان دیگر جهان، خود در خط مقدم عمل به منویات اسلام هستند.

وی با اشاره به تعداد شهدای روحانی در هشت سال دفاع مقدس و تاکید براینکه طبق آمار رسمی بالغ بر یک ششم جمعیت روحانی کشور در جبهه جنگ حق علیه باطل جان خود را فدای اسلام کردند، گفت: این آمار نشان از مرد عمل بودن روحانیت شیعه دارد که برگ زرینی بر افتخارات روحانیت است.

آیت الله طباطبایی نژاد تصریح کرد: دنیا باید بداند که روحانیت شیعه چگونه بوده و چگونه رفتار می کند، باید بفمهد که روحانیت شیعه براساس منش و مسلک برگرفته شده از امیر المومنین(ع) خود ابتدا به هر آنچه که سفارش می کند، عمل می کند.

وی افزود: روحانیت شیعه صفت الگو بودن را به همراه دارد، چرا که همواره در سختی ها، مشکلات و مبارزات علیه ظالم و استکبار پیشتاز بوده است.

امام جمعه اصفهان در ادامه به چرایی نامیده شدن ما به مذهب جعفری، اشاره و عنوان کرد: مذهب واژه ای عربی است که ترجمان آن در فارسی همان خط و راه و شیوه می شود، اگر ما را مذهب جعفری می نامند بدین منظور است  که خط و راه ما شیعیان بر مسیر امام جعفر صادق(ع) است.

وی با بیان اینکه اگر ما امروز بیان می کنیم خط امامی هستیم، یعنی در مسیر و روش امام راحل که منطبق بر اهل بیت است قرار داریم، گفت: روحانیت در خط امامی که منطبق براسلام و اهل بیت نباشد قرار نخواهد گرفت.

مدیر حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کرد: امام جعفر صادق(ع) همچون دیگر ائمه اطهار دارای صفات برجسته اخلاقی و رفتاری بودند ولی علم، زهد و تدبیر امام باعث شده بود که همه گروه ها و اشخاص در آن زمان، امام ششم شیعیان را مورد احترام قرار دهند.

وی با تاکید بر فرصت بی بدیل امام جعفر صادق(ع)  برای تبیین و نشر معارف اهل بیت به دلیل اختلافات بین بنی عباس و بنی امیه، اذعان کرد: تربیت بیش از چهار هزار شاگرد برجسته و موثر به نحوی که یکی از این شاگردان به نام محمدبن مسلم بالغ بر ۳۰ هزار روایت بیان کرده  است و تبیین و تالیف اصول چهارصدگانه منابع اصلی شیعه تنها بخشی ازنهضت علمی و فرهنگی امام صادق برای تثبیت اسلام بود.

آیت الله طباطبایی نژاد ابراز کرد: در منش و روش ائمه اطهار گرچه یک نوع تفاوت و تضاد در ظاهر وجود دارد ولی در باطن و حقیقت، همه فعالیت ها و اقدامات آنها با هدف تثبیت اسلام و نشر معارف الهی بوده که براساس مقتضیات زمانه شیوه اجرای آن متفاوت بوده است.

وی ادامه داد: امام حسن (ع) صلح و امام حسین(ع) جنگ با یزید را برای تثبیت اسلام برمی گزینند، ولی امام جعفر صادق (ع) برای این هدف والا نهضت علمی و فرهنگی را انتخاب می کنند، اگر چنین اقدام  و تدبیری صورت نمی گرفت، امروز هیچ چیزی از مکتب شیعه و اسلام دست ما نبود.

امام جمعه اصفهان به بیان برخی از تفاوت های رفتاری امام جعفر صادق(ع) در اجتماع نسبت به امیر المومنین(ع) همچون لباس پوشیدن  اشاره  کرد و گفت: بر طبق شرایط زمانه رفتار کردن و پرهیز از خودنمایی و ریا و به فکر تثبیت اسلام بودن درس بزرگی است که امامان به ما آموخته اند.

اعتلای توحید، اسلام و انقلاب هدف اصلی روحانیت شیعه است

حجت الاسلام عبدالامیر خطاط در ابتدای این کنگره با گرامی داشت یاد و نام ۱۴۵ شهید والا مقام روحانی و طلبه مدرسه علمیه امام صادق(ع) تصریح کرد: تعداد حجره های این مدرسه ۹۰ عدد است و این تعداد شهید بیانگر آن است که از هر حجره بیش از یک شهید روحانی تقدیم اسلام  و انقلاب شده است.

وی با تاکید براینکه اعتلای توحید، اسلام و انقلاب هدف اصلی روحانیت شیعه است و شهدای روحانیت با دماء (خون) خود مداد علما (آموزه های علما) را تثبیت کرده اند، بیان کرد: شهدا ادامه راه پیامبران هستند و احترام به خون آن‌ها به دلیل جان‌فشانی در راه تهذیب، تزکیه، تعلیم دین، هدایت جامعه به صراط مستقیم و تحقق حکومت عدل اجتماعی بر همه واجب است.

مدیر مدرسه علمیه امام صادق(ع) در ادامه پیام زعیم حوزه علمیه اصفهان،حضرت آیت الله حسین المظاهری را قرائت کرد.

در پایان مراسم مردم شهید پرور اصفهان و عزاداران امام جعفر صادق(ع) میزبان پیکر پاک یک شهید گمنام بودند.

این مراسم با اقامه نماز جماعت ظهر و عصر به امامت حضرت آیت الله العظمی مظاهری پایان یافت.

انتهای پیام / کد خبر17335

مطالب مرتبط

جستجو

نظرسنجی

در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

آخرین اخبار